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MUSICultures special issue call for papers | numéro spécial appel à contributions

MUSICultures Special Issue Call for Papers

Archives, Access, and Ethnomusicology

MUSICultures solicits articles for a special issue on the theme of archives, access, and ethnomusicology. This special issue builds on the Society for Ethnomusicology pre-conference symposium held at the Canadian Museum of History as part of the SEM 2023 conference in Ottawa, Ontario in October 2023. We welcome submissions from participants at that pre-conference symposium, as well as researchers, both Canadian and international, working in the area of archives and access more broadly.

This special issue will be guest edited by Dr. Laura Risk (University of Toronto Scarborough) and Dr. Janice Esther Tulk (Cape Breton University) and is scheduled to be published in 2025.

The keywords that animated the pre-conference symposium theme – archives, access, ethnomusicology – are frequently used and generally understood. At the same time, their definitions are not fixed and can hold myriad associations. Through time and across contexts, it is important to reflect on what is understood and what is taken for granted when these words and concepts are evoked. What assumptions are at play, and how might differing assumptions lead to misunderstanding or miscommunication? What is the potential of – and what are the obstacles to – meaningful engagement with archives, access, and ethnomusicology (in communities, in archives, in academic spheres, etc.)?

This special issue on archives, access, and ethnomusicology will further explore and expand upon fundamental questions about how archives and collections are conceptualized, created, and understood. Through a variety of theoretical approaches and case studies, it will probe the boundaries of archives and examine access in contemporary contexts.

Of particular interest are papers expanding upon emergent themes:

post-curatorial practices and counter-archival initiatives;
decolonization, repatriation, and principles of ownership, control, access, and possession (OCAP);
ethics, relationality, and reciprocity;
experiential and autoethnographic methodologies with archival objects and the tensions between preservation and (hands-on) access;
arts-based modes of access, including new technologies and virtual/augmented reality;
collection, curation, and access in the era of social media; and
ontologies of the archive, including databases vs. archives, and archives and ephemerality.

MUSICultures is the peer-reviewed journal of the Canadian Society for Traditional Music / société canadienne pour les traditions musicales. It is published once a year under the auspices of the Society. Membership in CSTM is not a prerequisite for publication.

Articles are normally in the range of 6,500-8,500 words.

Please visit this website for complete submission details:

Publications

Please send article submissions to musicultures@cstm.ca.

The deadline for complete manuscripts for the special issue is March 31, 2024.

Numéro spécial MUSICultures Appel à contributions

Archives, accès et ethnomusicologie

MUSICultures sollicite des articles pour un numéro spécial sur le thème des archives, de l’accès et de l’ethnomusicologie. Ce numéro spécial s’appuie sur le symposium pré-conférence de la Society for Ethnomusicology qui s’est tenu au Musée canadien de l’histoire dans le cadre de la conférence de la Society for Ethnomusicology 2023 à Ottawa (Ontario) en octobre 2023. Nous invitons les participants à ce symposium pré-conférence, ainsi que les chercheurs, canadiens et internationaux, travaillant dans le domaine des archives et de l’accès de manière plus générale, à nous soumettre des articles.

Ce numéro spécial sera édité par Laura Risk (Université de Toronto Scarborough) et Janice Esther Tulk (Université du Cap-Breton) et devrait être publié en 2025.

Les mots-clés qui ont animé le thème du symposium pré-conférence – archives, accès, ethnomusicologie – sont fréquemment utilisés et généralement compris. En même temps, leurs définitions ne sont pas figées et peuvent être associées à une myriade d’éléments. À travers le temps et les contextes, il est important de réfléchir à ce qui est compris et à ce qui est considéré comme acquis lorsque ces mots et concepts sont évoqués. Quelles sont les hypothèses en jeu et comment des hypothèses différentes peuvent-elles conduire à des malentendus ou à des erreurs de communication ? Quel est le potentiel – et quels sont les obstacles – à un engagement significatif en faveur des archives, de l’accès et de l’ethnomusicologie (dans les communautés, dans les archives, dans les sphères académiques, etc.)

Ce numéro spécial sur les archives, l’accès et l’ethnomusicologie explorera et développera des questions fondamentales sur la façon dont les archives et les collections sont conceptualisées, créées et comprises. À travers une variété d’approches théoriques et d’études de cas, il sondera les limites des archives et examinera l’accès dans des contextes contemporains.

Les articles développant des thèmes émergents sont particulièrement intéressants :

● les pratiques post-curatoriales et les initiatives contre-archivistiques ;

● la décolonisation, le rapatriement et les principes de propriété, de contrôle, d’accès et de possession (OCAP) ;

● l’éthique, la relationnalité et la réciprocité ;

● les méthodologies expérientielles et autoethnographiques avec des objets d’archives et les tensions entre la préservation et l’accès (pratique) ;

● les modes d’accès fondés sur les arts, y compris les nouvelles technologies et la réalité virtuelle/augmentée ;

● la collecte, la conservation et l’accès à l’ère des médias sociaux ; et ● les modes d’accès fondés sur les arts, y compris les nouvelles technologies et la réalité virtuelle/augmentée.

● les ontologies de l’archive, y compris les bases de données par rapport aux archives, et les archives et l’éphémère.

MUSICultures est la revue à comité de lecture de la Canadian Society for Traditional Music / société canadienne pour les traditions musicales. Elle est publiée une fois par an sous les auspices de la Société. L’adhésion à la SMTC n’est pas une condition préalable à la publication.

Les articles sont normalement de l’ordre de 6 500 à 8 500 mots.

Veuillez consulter ce site web pour obtenir tous les détails concernant les soumissions :

Publications

Les articles doivent être envoyés à musicultures@cstm.ca.

La date limite de soumission des manuscrits complets pour le numéro spécial est le 31 mars 2024.

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